Ezek a fogalmak elengedhetetlenek a fotózáshoz, viszont ha megtanuljuk őket használni, akkor egész különleges képeket tudunk készíteni.
Záridő
Vagy expozíciós idő, az az idő, ameddig a fény az érzékelőt éri. Ez az expozíció időtartama. Szabványos értékek másodpercekben, amivel a gépünkön találkozhatunk: 30, 15, 8, 4, 2, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, 1/4000 1/8000s.
A záridő mozgásoknál tud nekünk sokat segíteni. Ilyenkor azt tudjuk vele beállítani, hogy a mozgást meg szeretnénk-e fagyaszatni, vagy homályossá tenni, hogy élethűbb legyen a mozgás. Minnél kisebb számra állítjuk a záridőt, annál gyorsabb mozgást tudunk mereven megállítani, és minnél nagyobb záridőt alkalmazunk, annál jobban fog elmosódni a kép. Kép.
Automata módokban a záridőt a fényképezőgép magának beállítja, viszont a gép nem mindig tudja, hogy neked mi a szándékod, ezért ilyenkor neked kell beállítani. Erre a legjobb fényképezési mód a gépen a Tv. Néhány záridő, hogy milyen témáknál érdemes használni:
1-30s: éjszaki felvételek - itt mindenképp érdemes állványt használni, mivel 30s alatt ha megmozdul a kezünk, akkor a kép sem lesz éles
1/50 -1/200s: nem mozgó témák fotózásakor emberek fotózása, portrék, épületfotó kézből fotózva.
1/250-1/2000s: intenzív mozgással járó témák fotózása (sport víz, járművek) éles, fagyasztott képek készítéséhez
Néhány kép, amit a záridő különböző beállításával lehetett elkészíteni:

Rekesz
A rekesz szabályozza azt a területet, amelyen keresztül a fény a fényképezőgépbe jut. Az objektívek lencserendszerébe egy fényrekeszt (vagy más néven blendét) építenek be. A rekesz állását f+számokkal jelölik. Az f1 rekeszállásnál teljesen nyitva van, ilyenkor a fény egésze bejut a fékyképezőbe. Minden következő rekeszérték fele mennyiségű fényt enged át.
Az f1.4 rekesz az f1 fénymennyiség felét engedi át, az f2 a negyedét, stb. Az objektívek szabványos rekeszértékei: 1- 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32. A rekesz állításával a képérzékelőre jutó fény mennyisége mellett, a mélységélességet befolyásuljuk is a képen. Minnél nagyobb számot választunk ki, annál kisebb lesz a blendenyílás, és annál nagyobb részt tudunk élesség tenni a képen. Ha pedig egy kis f számot választunk, akkor a háttér egyre homályosabb lesz, és egy dologra fog a figyelem irányulni. KÉP. Nyitott rekesznél (pl.: f2,8) több fény jut az érzékelőre, világosabb lesz a kép. Szűk rekesznyílásnál (pl. f32) kevesebb fényt kap az érzékelő, a kép sötétebb lesz.
Portré, makró felvételeknél érdemes kis számmal dolgozni, hogy a fő téma legyen kiemelve. Tájkép és sportnál viszont nagyot érdemes használni, mivel ott a kép egésze a fontos, mindennek élesnek kell lennie.
Néhány kép, ami kis rekeszszámmal készült:

ISO
Megadja a fényérzékelő érzékenységét adott fény esetén. Növelésével azonban nő a képnek a zaja, ezért a kép szemcsés lesz. Az érzékenységet, ezért minden esetben érdemes alacsony szinten tartani (ISO 100). De akkor miért van rajta magas beállítás? Akkor használunk magas ISO beállításokat, hogyha rossz fény viszonyok között fotózunk. KÉP.
Szituációk, amikor ajánlott magasra állítani az ISO értéket:
beltéri sport események – amikor a fotózandó téma rendkívül gyorsan mozog, kénytelenek vagyunk magas ISO értékeket használni
koncertek – kevésbé megvilágított környezet
művészeti galériák, templomok – a legtöbb ilyen fajta helyen megvannak tilos a vaku használata, és a megvilágítás sem szokott a legjobb lenni
mindezeken felül nagy általánosságban – kültéri éjszakai fotózások során, zárt rosszul megvilágított terekben, asztro - és csillagfotózás közben.
Záridő, rekesz, ISO kapcsolata
Ezeknek az értéknek rengeteg kombinációja létezik, ami ugyanazt az expozíciót eredményezi (ugyanolyan világosságú lesz). De mivel mindhárom értékkel mást-mást szabályozunk, ezért azok változása hatással lesz a képre. A rekeszértékkel a mélységélességet lehet szabályozni, a záridő a mozgás megörökítésére van hatással, az érzékenység pedig a kép fényét, zajosságát befolyásolja. KÉP.
Pl: adott fénymennyiségnél ISO 100 érzékenységet választva f4 rekeszen 1/125s adja a megfelelő expozíciót. Ugyanazt az expozíciót elérhetjük az alábbi kombinációkal is:
ISO 100, f4, 1/125 - ISO 200, f4, 1/250 - ISO 400, f4 1/500 - ISO 800, f4, 1/1000
Így tehát mindig megkaphatjuk ugyanazt a jó expozíciót, de közben a másik kettő érték változtatásával úgy formálhatjuk a képet, ahogy azt mi szeretnénk.
Az alábbi táblázatokban egymáshoz tartozó értékek vannak. Ezek használata nem törvényszerű, el lehet tőlök térni, de ezek az alapok. Minnél jobban belemerülünk a fotózásba, annál érdemesebb ezeket megtanulni és használni manuális módban. Mint sok mndent, ezt is sok-sok gyakorlással lehet a legjobban elsajátítani. Kapd fel a géped és készíts egy témáról több képet más beállításokkal! Látni fogod a különbséget.
ISO
|
ISO 100
|
Rekeszérték
|
f/1,4
|
f/2
|
f/2,8
|
f/4
|
f/5,6
|
f/8
|
f/11
|
f/16
|
f/22
|
f/32
|
Záridő (s)
|
1/2000
|
1/1000
|
1/500
|
1/250
|
1/125
|
1/60
|
1/30
|
1/15
|
1/8
|
1/4
|
ISO
|
ISO 200
|
Rekeszérték
|
f/1,4
|
f/2
|
f/2,8
|
f/4
|
f/5,6
|
f/8
|
f/11
|
f/16
|
f/22
|
f/32
|
Záridő (s)
|
1/4000
|
1/2000
|
1/1000
|
1/500
|
1/250
|
1/125
|
1/60
|
1/30
|
1/15
|
1/8
|
ISO
|
ISO 400
|
Rekeszérték
|
f/1,4
|
f/2
|
f/2,8
|
f/4
|
f/5,6
|
f/8
|
f/11
|
f/16
|
f/22
|
f/32
|
Záridő (s)
|
-
|
1/4000
|
1/2000
|
1/1000
|
1/500
|
1/250
|
1/125
|
1/60
|
1/30
|
1/15
|
néhány ötlet: www.bykyny.hu
|